nuffnang adds

Thursday 10 November 2016

Tips berkawan bila bestfriend 2 tahun lagi muda

Assalamualaikum wbt


Masa berlalu sumpah cepat. Last aku update blog november 2015. Sekarang dah november 2016. Memang banyak benda yang aku hadapi. Memang aku tak sangka akan berkawan rapat dengan budak-budak ni. Aku ambil langkah yang agak drastik bila tahun 2014 bulan 6 tu aku patutnya masuk Second Year Degree , BBA in Marketing Management tapi aku pindah masuk UiTM ambil Diploma in Mechanical Engineering. Ramai orang cakap cubalah habiskan , lagi 2 tahun nak habis. Kalau patah balik lagi lama lah nak habis. Aku tetap dengan keputusan aku. Memang aku pindah masuk UiTM. Menyesal? Bohong lah kalau aku cakap tak menyesal. Tapi setiap kejadian ada hikmah. Satu persatu hikmah datang lepas aku pindah masuk UiTM. 

Salah satu hikmahnya ialah dapat kenal dengan diorang. Dalam banyak-banyak group kelas batch kitorang, group kelas kitorang paling ramai perempuan. Tu yang best. Tambah-tambah lagi budak lelaki group aku memang baik. Hormat aku sebagai akak. Alhamdulillah. Aku rasa bertuah sangat duduk dalam group tu. Belum cakap lagi kalau bab-bab siapkan assignment apa semua. Siapkan tutor, buat projek, study untuk final. Part tu aku memang salute dekat diorang semua. Sentiasa bekerjasama untuk selesaikan sesuatu masalah tu. Tak tahu nak describe perasaan akak dekat korang, bila teringat balik memang rasa sebak giler. Daripada sem 1 sampai sem 5 dengan diorang. Sem 6 semua praktikal, so memang tak tahu lah bila boleh jumpa lagi.

Kenangan paling manis dengan diorang semua, berbuka puasa sama-sama satu kelas, pergi jalan raya , tahun 2015 beraya rumah dak kelas yang duduk sekitar Johor, tahun 2016, beraya rumah dak kelas sekitar KL dan Negeri Sembilan. Selama aku hidup, memang tu lah first time aku keluar jalan-jalan jauh macam tu. Selalu dengan family je, Haha Memang kalau keluar, aku keluar dengan family je, Keluar dengan kawan tu memang aku boleh kira dengan jari lah. heh Bertuah sangat dapat kenal dengan korang semua. Group D a.k.a El Clasico sentiasa di hati. Kalau korang baca, I just want to say terima kasih sebab bagi kenangan manis dalam hidup akak. Sayang korang semua!

Memandangkan rata-rata kawan aku bawah umur aku,tiba-tiba timbul idea nak bagi tips berkawan. Siapa je tak ada duka dalam berkawan kan. Tak semuanya manis. Tips ni berdasarkan pengalaman aku dan pemerhatian yang aku buat selama aku belajar dekat UiTM tu. heh

Tips-tipsnya



1. Jangan ambil hati sangat - Memang part ni paling susah aku cakap. Aku ni dah tua, kadang-kadang level sensitif aku paling tinggi. Tu aku mengaku. Haha Sejak berkawan dengan diorang, aku belajar jangan nak ambil hati sangat dengan diorang sebab diorang bawah aku. Tetapi kadang-kadang tu adalah jugak terasa. Tipulah kalau cakap tak ada. Kalau aku terasa, aku akan diam dulu dalam beberapa jam. Then baru aku bagitahu diorang tak pun tulis surat. Nak merajuk lama-lama macam tak best sebab nak siapkan banyak projek jumpa juga dengan orang yang buat korang terasa kan. Heal kan cepat hati tu. Buang masa je nak merajuk lama-lama. 

2. Jangan lebihkan sesiapa - Maksud aku jangan lebihkan sesiapa ialah bila kau berkawan dan kawan yang rapat dengan kau ialah dua orang contohnya. Jangan lebihkan sesiapa. Kalau boleh layan sama rata. Kalau dapat yang suka terasa dan dia terasa dengan kau, memang kerja kau kena memujuklah. Memang susah nak faham dengan situasi orang yang terasa sebab kita bukan di tempat diorang. Memang kita susah nak jaga hati orang. Tapi atleast, tolong lah faham dengan keadaan orang yang terasa. Takpun cuba fahamkan dia. Takut orang yang terasa tu salah anggap tu yang dia terasa. Terasa dipinggirkan dan sebagainya. 

3. Jangan pentingkan diri - Bila kau tengok antara kawan kau ada masalah cuba ambil tahu. Tapi kalau dia taknak cerita ,jangan kau paksa pulak. Atleast kau dah cuba tanya. Tak adalah kawan kau rasa tak ada orang ambil berat pasal dia. Cerita ke tak belakang cerita. Bila kau boleh tolong, tolong lah mana yang mampu. Kalau tak boleh tolong, jadi pendengar pun jadilah. 

4. Jangan kedekut nak cakap terima kasih dan minta maaf - Memang terima kasih dan minta maaf senang nak sebut tapi tak selalu kita amalkan. Dengan dua perkataan ni orang akan rasa dihargai ataupun tak dihargai. Sebab apa aku cakap macam tu? Terima kasih akan buatkan penat lelah sesorang tu dihargai. Orang dah tolong, takkan tak nak cakap terima kasih. Lepasni orang tu tak tolong jangan salah kan dia. Sentiasa lah minta maaf dengan kesilapan yang kita buat sama ada sedar ataupun tak. Sebab kita bukannya selalu alert dengan perasaan orang. Takut ada yang makan hati dengan kita.

5. Open table - Open table ni memang aku sarankan lah. Sebab segala rasa tak puas hati apa semua dapat dikeluarkan dan selesaikan sama-sama. Tapi aku rasa tak semua yang diluahkan masa ni sebab dengan adanya konsep jaga hati. Aku selalu cakap dengan diorang, cerita sini habis sini. Lepas ni jangan nak ungkit apa semua. Haha. Dengan open table ni dapat tenangkan hati. Serius. 

6. Mudah memaafkan - Part ni memang susah juga lah sikit nak buat. Kadang-kadang ada kesalahan yang orang buat dekat kita yang kita tak dapat nak terima. Yang menyebabkan nak memaafkan seseorang tu ambil masa yang lama. Tapi takkan dengan kesalahan yang dia buat, kau lupa segala kebaikan dia pada kau? Memang susah nak buat, tapi atleast kau cuba. Bila kau tak maafkan orang, apa yang kau dapat? Tampar pipi, tanya diri tu. Heh


Okaylah. Aku bagi tips banyak-banyak jemu pulak nak baca nanti karang. haha. Apa yang aku nak cakap, hargai orang yang hargai kau. Ada yang datang , ada yang pergi. Ada yang still stay dalam hidup kau, ada yang dah keluar. So, just jadi yang terbaik pada orang memerlukan kau dan hargai kau.


No comments:

Post a Comment